အင္တာနက္သည္-
စာအုပ္၊
သတင္းစာ၊ ရုပ္ျမင္သံၾကားစေသာ စာနယ္ဇင္းတို႔ႏွင့္မတူ တမူထူးျခားေသာ လူထုဆက္သြယ္ေရးစင္ျမင့္ျဖစ္သည္။
လူတစ္ဦးခ်င္း၏စြမ္းရည္ကို
တေျပးညီျဖစ္လာေအာင္ ဆြဲတင္ ျမွင့္တင္ေပးႏိုင္ေသာ ၾကားခံဆက္သြယ္ေရး ေသြးေၾကာမလည္းျဖစ္သည္။
ၾကီးငယ္မေရြး လူသားအားလံုးအတြက္ ေလာကသံုးပါးကို
သိျမင္ေစႏိုင္ေသာ တံခါးေပါက္တစ္ခုလည္းျဖစ္သည္။
ဤထူးျခားခ်က္မ်ားေၾကာင့္-
ဘယ္ေလာက္ေဝးေဝး
နီးနီးေလးျဖစ္ေအာင္ အခ်ိန္ ေနရာတို႔ကို ရံႈ႕ႏိုင္စြမ္းရွိကာ အတူပူးေပါင္း ပါဝင္ သင္ယူ
ေလ့က်င့္ ေျဖရွင္း ခံစားခြင့္ေပးေလသည္။
ပညာေရး၊
က်န္းမာေရး၊ စီးပြားေရး၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈတို႔တြင္ လူသားတို႔၏ အေတြးအေခၚ ဆံုးျဖတ္ခ်က္တို႔ကို
ကြဲျပား ေျပာင္းလဲ သြားေစႏိုင္စြမ္းလည္း ရွိေပသည္။
ဒီမိုကေရစီ၏ဖြားဖက္ေတာ္ျဖစ္ေသာ
လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္ သေဘာတရားႏွင့္ ဤလြတ္ေျမာက္ေသာနည္းပညာသည္
“သံုးတတ္လွ်င္ေဆး မသံုးတတ္လွ်င္ေဘး” ဟူေသာ
သဘာဝတရားနိယာမအတြင္းမွာပင္ ရွိေသာေၾကာင့္ စားသံုးသူ၊ ထုတ္လုပ္သူ၊ လူ႕အခြင့္အေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္
အစိုးရတို႔အၾကားတြင္ နစ္နာသူႏွင့္ တာဝန္ရွိသူတို႔မွာ မၾကာခဏဆိုသလိုပင္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၏
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ခ်က္(၁)ကို အေျခခံ၍ အျငင္းပြားမႈမ်ား၊ တရားစြဲဆိုမႈမ်ား
ျဖစ္ပြားခဲ့ရေပသည္။
အင္တာနက္သည္
အထိမ္းအခ်ဳပ္မရွိ ပြင့္လင္းျမင္သာလြန္းသျဖင့္ လူမသိေစခ်င္ေသာ မျမင္ေစခ်င္ေသာ ကိစၥရပ္မ်ားတြင္မူကား
ဆိပ္ကြယ္ရာမရ၊ မလံုျခံဳ၊ အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္ေနေပေတာ့သည္။
စာနယ္ဇင္းဌာနမ်ားကဲ့သို႔ အယ္ဒီတာကတာဝန္ယူ၍
တည္းျဖတ္သင့္ မသင့္၊ အင္တာနက္ ဝန္ေဆာင္မႈကုမၸဏီက တာဝန္ရွိ မရွိ စသည္ျဖင့္ အျငင္းပြားေနၾကရေပသည္။
မည္သို႔ဆိုေစကာမူ ဥပေဒတစ္ခု ျပဌာန္းရန္မွာ
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၏ လြတ္လပ္ေရးေက်ညာစာတမ္းတြင္ပါရွိေသာ Life, liberty and the pursuit of happiness လူသားအားလံုးတို႔၏ ဘဝ အသက္ အိုးအိမ္
စည္းစိမ္ လံုျခံဳခြင့္၊ လြတ္လပ္ခြင့္ ႏွင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေပ်ာ္ရႊင္ခြင့္ကို ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ေသာ
ဥပေဒသည္သာလွ်င္ ျဖစ္ရမည္ဟု လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္အတြက္ ကန္႔ကြက္သူမ်ားရွိသကဲ့သို႔၊
တဖက္တြင္လည္း လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္သည္ အမ်ားျပည္သူ၏
အသက္ အိုးအိမ္ စည္းစိမ္ လံုျခံဳခြင့္၊ လြတ္လပ္ခြင့္ ႏွင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေပ်ာ္ရႊင္ခြင့္တို႔ကို
ေႏွာင့္ယွက္ထိပါးလာလွ်င္မူကား သက္ဆိုင္ရာက ဥပေဒျပဳရေပေတာ့မည္ဟု ေထာက္ခံသူမ်ားလည္းရွိၾကေပသည္။
လူသားတို႔၏က်င့္ဝတ္ ဂုဏ္သိကၡာ၊ ဆင္ျခင္တံုတရားသည္သာလွ်င္
မိမိတို႔၏မူပိုင္ဥပေဒျဖစ္ေၾကာင္း၊ မိမိအတြင္းအဇၹဥပေဒကို မလိုက္နာႏိုင္ပါက ျပင္ပမွဥပေဒက
ထိန္းခ်ဳပ္ေပးျခင္းခံရမည္မွာ ဓမၼတာျဖစ္ေၾကာင္း၊ လူသားဆင္ျခင္တံုတရားျမင့္မားေရးအတြက္
self reliant အတၱာဟိ အတၱေနာနာေထာ ကိစၥမ်ားကို ဥပေဒပညာရွင္မ်ား၊ ဒႆနိက ပညာရွင္မ်ားက
တင္ျပ ေဆြးေႏြးေနၾကေပသည္။
ပြင့္လင္းခါစ
ျမန္မာျပည္တြင္လည္း ဤျပႆနာကို ၾကိဳၾကားၾကိဳၾကား ၾကားေနရေပသည္။
က်မတို႔တြင္လည္း ဗုဒၶယဥ္ေက်းမႈမွ ဆင္းသက္လာေသာ
လူတစ္ဦးခ်င္းက်င့္ဝတ္၊ မိသားစုအလိုက္က်င့္ဝတ္၊ အဖြဲ႕အစည္းအလိုက္က်င့္ဝတ္စသည္ျဖင့္
ရွိေပသည္။ ဤက်င့္ဝတ္မ်ားကို မေလးစား မလိုက္နာႏိုင္ပါက သက္ဆိုင္ရာ အဖြဲ႕အစည္းမွ ဥပေဒျပဳ၍
လိုက္နာေစျခင္းခံၾကရမည္မွာ မလြဲပါ။
No comments:
Post a Comment